Kryteria Certyfikatu LCAE i Zielonej Flagi

Poziom LCAE

Poziom Zielonej Flagi

1. Komitet lokalny/grupa robocza - kryteria oceny

Uczniowie wyrażają chęć członkostwa w komitecie podejmującym działania na rzecz środowiska.

W skład Komitetu wchodzą rodzice.

Grupa spotyka się co najmniej dwukrotnie w kwartale.

Regularnie odnotowywany jest zapis przebiegu spotkań.

Uczniowie dzielą się odpowiedzialnością z dorosłymi spisując sprawozdania ze spotkań.

Uczniowie reprezentujący Komitet odpowiedzialni są za odpowiednią komunikację z resztą społeczności szkolnej.

1. Komitet lokalny/grupa robocza - kryteria oceny

Uczniowie, by stać się członkami Komitetu na rzecz Ekorozwoju, wysuwają swoje kandydatury i są wybierani przez swoich rówieśników.

Uczniowie mają możliwość nominowania dorosłych przedstawicieli do Komitetu.

Komitet powołuje dorosłych członków (spośród przedstawicieli społeczności lokalnej) do specyficznych zadań.

Grupa spotyka się co najmniej dwukrotnie w kwartale.

Sporządzany jest protokół ze spotkań, za tworzenie którego odpowiedzialność rozłożona jest między dorosłych i uczniów.

Zapisy spotkań są wywieszane na tablicy ogłoszeń Szkoły dla Ekorozwoju.

Sprawozdania/raporty ze spotkań prezentowane są na zebraniach szkolnych i spotkaniach z rodzicami.

Uczniowie, będący członkami Komitetu, odpowiedzialni są za odnotowywanie pomysłów pozostałych członków i rozpowszechnianie ich wśród pozostałych klas lub roczników szkolnych.

2. Audyt ekologiczny – kryteria oceny

Uczniowie i dorośli planują i przeprowadzają audyt ekologiczny w szkole.

Do audytu wykorzystane są arkusze z szablonem pomocniczych pytań, a wyniki są odnotowywane.

Efekty końcowe audytu przekazywane są całej szkole.

Komitet planuje konkretne czynności wynikające z audytu ekologicznego.

2. Audyt ekologiczny – kryteria oceny

Uczniowie i dorośli członkowie Komitetu przeprowadzają audyt ekologiczny w szkole.

Scalone w jeden dokument, wyniki audytu ekologicznego, zamieszczone są na tablicy ogłoszeń w szkole oraz na stronie internetowej szkoły, bądź www.ekoszkola.pl.

Uczniowie będący członkami Komitetu zbierają sugestie na sposoby działania od poszczególnych klas szkolnych.

Audyt ekologiczny jest przeprowadzany min. 2 razy w roku (na początku i na końcu realizacji cyklu działań), w celu ewaluacji ogólnego postępu.

3. Plan działania– kryteria oceny

Komitet opracowuje plan działania na rzecz środowiska.

Plan działania zawiera konkretne cele z wyznaczoną ramą czasową na ich osiągnięcie.

Szereg działań jest rozplanowanych, odnoszących się do więcej niż jednego obszaru ujętego w programie środowiskowym.

3. Plan działania– kryteria oceny

Plan działania zawarty jest w programie rozwoju szkoły.

Uczniowie będący członkami Komitetu biorą odpowiedzialność za przeprowadzenie niektórych czynności zawartych w planie.

Plan działania traktuje priorytetowo zmierzanie do konkretnego celu.

Plan działania przedstawia ewentualne koszty jakie będą poniesione oraz strategię monitoringu i oceny stopnia realizacji działań

4. Proces monitorowania i oceny stopnia realizacji planu działania – kryteria oceny

Komitet na rzecz Ekorozwoju analizuje postęp działań względem założonych celów.

Komitet, poprzez odpowiednie środki, regularnie informuje o postępie całą wspólnotę szkolną.

Cała wspólnota szkolna – uczniowie jak i dorośli rozumieją znaczenie i są zaangażowani w działania programu SdE.

4. Proces monitorowania i oceny stopnia realizacji planu działania – kryteria oceny

Komitet roboczy nadzoruje proces wdrażania programu SdE, upewniając się, że monitorowanie, wykonywane częściowo przez uczniów, jest ciągłe i stosowne do działań podejmowanych w ramach planu

Cała wspólnota szkolna informowana jest o postępie w działaniach na rzecz środowiska i ma możliwość oceny efektów poprzez debatę i dyskusję.

Komitet spotyka się by dokonać przeglądu zaszłego postęp i zebranych danych.

Komitet opracowuje plan działań naprawczych, w przypadku zaistniałych niepowodzeń, pamiętając zarazem o docenianiu swych osiągnięć.

Pewne dane procesu monitorowania wykorzystane są w programie nauczania.

5. Integracja SdE z programem nauczania– kryteria oceny

Zagadnienia związane ze środowiskiem ujęte są w programie nauczania, jako element licznych przedmiotów. Tworzone są scenariusze zająć edukacyjnych i inne.

5. Integracja SdE z programem nauczania– kryteria oceny

W szkole jest osoba/ jednostka odpowiedzialna za realizację działań

Szkoła posiada plan powiązania różnorodnych zagadnień ekologicznych z programem nauczania

Aspekty działań Szkoły dla Ekorozwoju powiązane są z programem nauczania, na poziomie większości klas/roczników

Kwestie tyczące postępów we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju badane są na zajęciach szkolnych, przez poszczególne roczniki.

6. Włączenie całej szkoły i społeczności lokalnej– kryteria oceny

Tablica ogłoszeniowa SdE mieści się w widocznym miejscu w szkole.

Wiedza o działaniach pro-ekologicznych, rozpowszechniana jest wśród społeczności szkolnej poprzez ogłoszenia na apelach szkolnych lub artykuły w lokalnym biuletynie lub gazetce.

Cała szkoła bierze udział w licznych działaniach Szkoły dla Ekorozwoju, takich jak, powtórne wykorzystywanie papieru, dbanie o teren przyszkolny.

Rodzice zaangażowani są w działania program SdE.

Działania SdE relacjonowane są w lokalnej prasie i/lub radiu.

Dla zainteresowanych dostępny jest album/kronika wydarzeń.

6. Włączenie całej szkoły i społeczności lokalnej– kryteria oce

Działania SdE umieszczane są na tablicy ogłoszeń mieszczącej się wewnątrz jak i zewnątrz budynku.

Raporty z działań SdE rozpowszechniane są wśród społeczności lokalnej, przykładowo w bibliotece, urzędzie miasta.

Program Szkoły dla Ekorozwoju scala się z programem nauczania i cała szkoła zaangażowana jest w Dzień Akcji.

Szersza społeczność bierze udział w przedsięwzięciach szkoły, np. miejscowe przedsiębiorstwa, władze lokalne czy organizacje ekologiczne

Uczniowie piszą sprawozdania z działalności SdE dla lokalnej prasy.

Szczegóły działalności SdE zamieszczone są na stronie internetowej szkoły, jeżeli takową posiada.

7. Kodeks Ekologiczny– kryteria ocen

Komitet wysuwa Kodeks Ekologiczny do zatwierdzenia przez wspólnotę szkolną.

Kodeks Ekologiczny zamieszczony jest na tablicy ogłoszeniowej SdE.

7. Kodeks Ekologiczny– kryteria oceny

Cała społeczność szkolna ma możliwość współtworzenia Kodeksu Ekologicznego, poprzez opracowanie koncepcji dotyczących wartości, które w nim powinno być zawarte.

Komitet na rzecz Ekorozwoju sporządza Kodeks Ekologiczny na podstawie zebranych sugestii i prezentuje do zatwierdzenia przez szkołę.

Kodeks Ekologiczny zamieszczony jest na tablicy ogłoszeniowej SdE i we wszystkich salach lekcyjnych, a także na stronie internetowej szkoły, jeżeli takową posiada.

Przegląd Kodeksu Ekologiczny dokonywany jest co roku, w celu upewnienia się, że nadal jest on aktualny.

Kalendarz


Darczyńcy

EEA NORWAY GRANTS
Aktywna edukacja ekologiczna na Zielonych Szlakach Greenways
NFOŚiGW

Partnerzy

Environment Lillehammer
Urban Mines
EPSD
ECFFEE

Partnerzy Strategiczni

BP

TOYOTA

Media

EkoNews
CR navigator
ngo.pl
ekologia.pl
Portal Samorzadowy