Menu
Kryteria Certyfikatu LCAE i Zielonej Flagi
Poziom LCAE |
Poziom Zielonej Flagi |
|
1. Komitet lokalny/grupa robocza - kryteria oceny Uczniowie wyrażają chęć członkostwa w komitecie podejmującym działania na rzecz środowiska. W skład Komitetu wchodzą rodzice. Grupa spotyka się co najmniej dwukrotnie w kwartale. Regularnie odnotowywany jest zapis przebiegu spotkań. Uczniowie dzielą się odpowiedzialnością z dorosłymi spisując sprawozdania ze spotkań. Uczniowie reprezentujący Komitet odpowiedzialni są za odpowiednią komunikację z resztą społeczności szkolnej. |
1. Komitet lokalny/grupa robocza - kryteria oceny Uczniowie, by stać się członkami Komitetu na rzecz Ekorozwoju, wysuwają swoje kandydatury i są wybierani przez swoich rówieśników. Uczniowie mają możliwość nominowania dorosłych przedstawicieli do Komitetu. Komitet powołuje dorosłych członków (spośród przedstawicieli społeczności lokalnej) do specyficznych zadań. Grupa spotyka się co najmniej dwukrotnie w kwartale. Sporządzany jest protokół ze spotkań, za tworzenie którego odpowiedzialność rozłożona jest między dorosłych i uczniów. Zapisy spotkań są wywieszane na tablicy ogłoszeń Szkoły dla Ekorozwoju. Sprawozdania/raporty ze spotkań prezentowane są na zebraniach szkolnych i spotkaniach z rodzicami. Uczniowie, będący członkami Komitetu, odpowiedzialni są
za odnotowywanie pomysłów pozostałych członków i rozpowszechnianie ich wśród
pozostałych klas lub roczników szkolnych. |
|
2. Audyt ekologiczny – kryteria ocenyUczniowie i dorośli planują i przeprowadzają audyt ekologiczny w szkole. Do audytu wykorzystane są arkusze z szablonem pomocniczych pytań, a wyniki są odnotowywane. Efekty końcowe audytu przekazywane są całej szkole. Komitet planuje konkretne czynności wynikające z audytu ekologicznego. |
2. Audyt ekologiczny – kryteria ocenyUczniowie i dorośli członkowie Komitetu przeprowadzają audyt ekologiczny w szkole. Scalone w jeden dokument, wyniki audytu ekologicznego, zamieszczone są na tablicy ogłoszeń w szkole oraz na stronie internetowej szkoły, bądź www.ekoszkola.pl. Uczniowie będący członkami Komitetu zbierają sugestie na sposoby działania od poszczególnych klas szkolnych. Audyt ekologiczny jest przeprowadzany min. 2 razy w roku (na początku i
na końcu realizacji cyklu działań), w celu ewaluacji ogólnego postępu. |
|
3. Plan działania– kryteria ocenyKomitet opracowuje plan działania na rzecz środowiska. Plan działania zawiera konkretne cele z wyznaczoną ramą czasową na ich osiągnięcie. Szereg działań jest rozplanowanych, odnoszących się do więcej niż jednego obszaru ujętego w programie środowiskowym. |
3. Plan działania– kryteria ocenyPlan działania zawarty jest w programie rozwoju szkoły. Uczniowie będący członkami Komitetu biorą odpowiedzialność za przeprowadzenie niektórych czynności zawartych w planie. Plan działania traktuje priorytetowo zmierzanie do konkretnego celu. Plan działania przedstawia ewentualne koszty jakie będą poniesione oraz
strategię monitoringu i oceny stopnia realizacji działań |
|
4. Proces monitorowania i oceny stopnia realizacji planu działania – kryteria ocenyKomitet na rzecz Ekorozwoju analizuje postęp działań względem założonych celów. Komitet, poprzez odpowiednie środki, regularnie informuje o postępie całą wspólnotę szkolną. Cała wspólnota szkolna – uczniowie jak i dorośli rozumieją znaczenie i są zaangażowani w działania programu SdE. |
4. Proces monitorowania i oceny stopnia realizacji planu działania – kryteria ocenyKomitet roboczy nadzoruje proces wdrażania programu SdE, upewniając się, że monitorowanie, wykonywane częściowo przez uczniów, jest ciągłe i stosowne do działań podejmowanych w ramach planu Cała wspólnota szkolna informowana jest o postępie w działaniach na rzecz środowiska i ma możliwość oceny efektów poprzez debatę i dyskusję. Komitet spotyka się by dokonać przeglądu zaszłego postęp i zebranych danych. Komitet opracowuje plan działań naprawczych, w przypadku zaistniałych niepowodzeń, pamiętając zarazem o docenianiu swych osiągnięć. Pewne dane procesu monitorowania wykorzystane są w programie nauczania. |
|
5. Integracja SdE z programem nauczania– kryteria ocenyZagadnienia związane ze środowiskiem ujęte są w programie nauczania, jako element licznych przedmiotów. Tworzone są scenariusze zająć edukacyjnych i inne. |
5. Integracja SdE z programem nauczania– kryteria ocenyW szkole jest osoba/ jednostka odpowiedzialna za realizację działań Szkoła posiada plan powiązania różnorodnych zagadnień ekologicznych z programem nauczania Aspekty działań Szkoły dla Ekorozwoju powiązane są z programem nauczania, na poziomie większości klas/roczników Kwestie tyczące postępów we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju badane są
na zajęciach szkolnych, przez poszczególne roczniki. |
|
6. Włączenie całej szkoły i społeczności lokalnej– kryteria ocenyTablica ogłoszeniowa SdE mieści się w widocznym miejscu w szkole. Wiedza o działaniach pro-ekologicznych, rozpowszechniana jest wśród społeczności szkolnej poprzez ogłoszenia na apelach szkolnych lub artykuły w lokalnym biuletynie lub gazetce. Cała szkoła bierze udział w licznych działaniach Szkoły dla Ekorozwoju, takich jak, powtórne wykorzystywanie papieru, dbanie o teren przyszkolny. Rodzice zaangażowani są w działania program SdE. Działania SdE relacjonowane są w lokalnej prasie i/lub radiu. Dla zainteresowanych dostępny jest album/kronika wydarzeń. |
6. Włączenie całej szkoły i społeczności lokalnej– kryteria oceDziałania SdE umieszczane są na tablicy ogłoszeń mieszczącej się wewnątrz jak i zewnątrz budynku. Raporty z działań SdE rozpowszechniane są wśród społeczności lokalnej, przykładowo w bibliotece, urzędzie miasta. Program Szkoły dla Ekorozwoju scala się z programem nauczania i cała szkoła zaangażowana jest w Dzień Akcji. Szersza społeczność bierze udział w przedsięwzięciach szkoły, np. miejscowe przedsiębiorstwa, władze lokalne czy organizacje ekologiczne Uczniowie piszą sprawozdania z działalności SdE dla lokalnej prasy. Szczegóły działalności SdE zamieszczone są na stronie internetowej
szkoły, jeżeli takową posiada. |
|
7. Kodeks Ekologiczny– kryteria ocenKomitet wysuwa Kodeks Ekologiczny do zatwierdzenia przez wspólnotę szkolną. Kodeks Ekologiczny zamieszczony jest na tablicy ogłoszeniowej SdE. |
7. Kodeks Ekologiczny– kryteria ocenyCała społeczność szkolna ma możliwość współtworzenia Kodeksu Ekologicznego, poprzez opracowanie koncepcji dotyczących wartości, które w nim powinno być zawarte. Komitet na rzecz Ekorozwoju sporządza Kodeks Ekologiczny na podstawie zebranych sugestii i prezentuje do zatwierdzenia przez szkołę. Kodeks Ekologiczny zamieszczony jest na tablicy ogłoszeniowej SdE i we wszystkich salach lekcyjnych, a także na stronie internetowej szkoły, jeżeli takową posiada. Przegląd Kodeksu Ekologiczny dokonywany jest co roku, w celu upewnienia
się, że nadal jest on aktualny. |
Kalendarz